Każdy z nas chciałby aby łatwo do nas trafiali klienci. Pomóc nam może w tym dobrze wybrana domena internetowa. Choć sprawa wydaje się na pierwszy rzut oka prosta. Warto przyjrzeć się bliżej kilku niuansom. Dobry adres internetowy jest jak siedziba w centrum miasta. Sprawia to, że łatwo naz zapamiętać i do nas trafić.

Dobry adres Internetowy to:

  • krótki adres – łatwiej go także zapamiętać, podyktować lub wpisać bez pomyłek, wygląda też bardziej profesjonalnie,
  • wolny adres – sprawdź czy konkurencja nie prowadzi działalności pod bardzo zbliżonym adresem, lub też czy nazwa nie jest zastrzeżona jako znak towarowy,
  • bez cyfr – brzmią najczęściej niejednoznacznie, przepisać słownie czy przy pomocą cyfr?,
  • adres rymujący się – łatwo zapamiętać i brzmi przyjemnie,
  • dobre skojarzenia – domena powinna się kojarzyć pozytywnie z Twoją działalnością. Także dobrze powinna źle się kojarzyć w innych językach gdybyś kiedyś zdecydował się działać globalnie. Znasz markę żarówek Osram?
  • odpowiednie rozszerzenie – automatycznie kojarzymy, że strona powinna kończyć się końcówką pl. Gdybym wybrał rozszerzenie .co dla strony bo jest fajne i dostępne jako domena narodowa Kolumbii. To dyktując Ci adres tomaszmirkowicz.co miałbym mnóstwo tłumaczenia o co się pytam 🙂
  • słowa kluczowe – dobrze jeśli uda Ci się zawrzeć w nazwie słowa kluczowe odnośnie działalności lub nazwę firmy. Zapunktujesz też delikatnie w wynikach wyszukiwania Google 🙂 Słowo kluczowe jest zapowiedzią czego można spodziewać się po witrynie,
  • łatwość podyktowania – podyktuj adres strony przez telefon. To najprostszy test czy nazwa domena jest zrozumiała,
  • bez myślników – ze względu na łatwość popełnienia błędu przy przepisywaniu i trudność w dyktowaniu.
  • bez polskich znaków – domenie ze znakami narodowymi (ą,ć,ę,ż) powinna towarzyszyć dodatkowo domena bez polskich znaków, aby zapobiec nieuczciwej konkurencji. Polska domena trudniej się pozycjonuje w Google. Polska nazwa utrudnia też używanie maila w domenie, który musiałbyś używać w tzw. zapisie technicznym. Dla domeny ręce.pl domenę zapisujesz jako xn--rce-sra.pl. Wyobraź sobie podyktowanie maila prezes@xn--rce-sra.pl.
  • domena bez promocji – porównaj ceny rejestracji domen. Domena za którą płacisz złotówkę w pierwszym roku, w następnym roku będzie kosztować nawet trzy razy więcej. I będziesz tak płacić przez wiele lat. Bo mało komu chce się przenosić domenę do tańszego operatora dla zysku 50-100 złotych rocznie.
  • domena opłacona na rok czasu – przy zakupie na 3 do 5 lat istnieje ryzyko, że zapomnisz o opłaceniu usługi, lub też nie będziesz używać maila na który przyjdzie faktura do opłacenia.

Większość dobrych i krótkich nazw prawdopodobnie jest już zajęta. Jeśli okaże się tak w Twoim przypadku lub będziesz mieć pustkę w głowie – skorzystaj ze słownika synonimów w Internecie. Ja także czasem korzystam z planera słów kluczowych Google jeśli chcę zawrzeć słowo kluczowe w adresie. Jeśli masz własne tipy lub chcesz podzielić się historią jak wymyśliłeś swoją domenę – to zapraszam do podzielenia się w komentarzu.